Alla åldrar

Som porträttfotograf har jag förmånen att få fotografera människor i alla åldrar 
och varje ålder har sin charm och sina utmaningar.
De flesta tänker på att fotografera sina barn; små underbara nyfödda bebisar,
busiga barn i dagisåldern och glada skolbarn.
Lite mer sällan tas det bilder på truliga tonåringar, som helst inte vill vara med på bild.
Vuxenporträtt tas oftast för att användas i arbetet.
För 1,5 år sedan gjorde jag ett försök att locka äldre till porträttfotografering.
De slog i från sig direkt. Inte vill jag bli fotograferad. Jag som är gammal och grå och rynkig.
Men - varför inte?
Vi har fotografier hemma på våra barn och barnbarn,
men mycket sällan nytagna bilder på våra föräldrar eller mor- och farföräldrar.
Förr togs det alltid bilder på den äldre generationen.
Ensamma, i par eller med hela familjen och släkten.
Bilder på jubilarer med sina presenter.
Man visade stolt upp sin bil, sitt boende, sin familj.
Jag hoppas verkligen trenden ändrar riktning igen
och jag välkomnar alla åldrar till min ateljé,
från de allra nyaste till de som sett mer av världen och livet än vi andra har gjort.


Min morfar Sture år 1908
Fotograf: Maja Swensson i Eslöv


Morfar med föräldrar och kusin på 1910-talet
Fotograf: Okänd


Mitt foto av morfar julafton 1975


Inga kommentarer: