En vecka med bildredigering

Att ta bebis- och barnfoton innebär flera olika utmaningar. 

Först gäller det att få ljussättningen att fungera.

Därefter gäller det att  få de bästa bilderna på barnen jag fotograferar. Ledsna barn att bli glada, stillsamma barn att slappna av, allvarsamma barn att le. Men också att ta bilderna när barnen just är ledsna, stillsamma och allvarsamma. 

När jag sedan kommer hem väntar genomgång av alla bilderna, utplockning av de bästa för att sedan framkalla dem i Camera Raw och bildredigera dem.

Det är en glädje och utmaning varje gång jag träffar nya människor som jag får möjlighet att fotografera och bevara ett bildminne för framtiden.




Dessa två bilder är bland de första porträtten jag tog på "riktigt".
Året var 2002 och bilderna togs analogt med min gamla trotjänare till kamera.
Bilderna framkallade jag sedan i mörkrummet.
Vilken skillnad mot dagens digitala värld.