Alice

Alice har hunnit bli 2,5 år. Det är inte klokt vad tider går fort. Drar mig till minnes första gången jag körde upp till Kristianstad för att ta bilder på den lilla nyfödda flickan. Inte anade jag då att jag skulle komma att dokumentera hennes två första år och inte anande jag vilka följder det skulle få.

Alice har inte varit det lättaste barnet att fotografera. Leenden har varit sällsynta och samarbetet obefintligt. Bara hon såg kameran, gick hon sin väg och vägrade vara med på bild. Jag har fått lära mig många knep för att få bra bilder på henne. Svårigheterna har blivit vardag. Kanske inte lika roligt för dagisfotografen som mötte ett motsträvigt, skrikande barn.

Idag har Alice fått konkurrens med lillebror, som också måste dokumenteras och när inte all fokus ligger enbart på henne, kommer de spontana leendena och skratten även när kameran finns med och det utan att jag behöver anstränga mig det minsta. Misstänker att hon kommer att bli en linslus om några år.





Bilderna är från senaste fotograferingen. 
Jag ser verkligen fram emot att få ta lite utomhusbilder i sommar. Har flera fotograferingar inbokade; både i studion och utomhus, men sommaren är lång (i alla fall känns den så i mitten av juni), så det finns alltid tid för fler fotograferingar. Välkomna!