Studenttider

Juni är här och med den studentfester. I år slår vi alla rekord med fem nybakade studenter som skall firas, varav den ena är vår egen son. Naturligtvis skall festligheterna dokumenteras. Jag är egentligen ingen hejare på att ta de perfekta mingelbilderna. Som en fotolärare sade till oss elever en gång - visst kan jag ta bra bröllopsbilder, men jag är dokumentärfotograf och det är kanske inte just de bilder som brudparet vill ha. Tänk efter själva - vad är ni bra på att fotografera och vad är det ni kanske skall överlämna åt andra att fotografera. Mycket kloka ord och de har följt mig sedan dess. Mina mingelbilder från vår fest kanske inte får pris som årets bästa bild, men det är ändå viktigt att dokumentera och bevara för eftervärlden.

Däremot hoppas jag att mina porträttbilder på sonen blir precis så bra som mina krav ställer. Väljer nog ett fint ställe nere vid ån och så mitt objektiv ställd på 85 mm kort tele, så att bilderna får fin bokeh. Det vill säga, att bakgrunden blir så där fint suddig så att man bara anar den.

Vanliga porträttbilder och så några lite udda bilder.
Som i fjol när jag fotade den här unge studenten.